30.5.2016

ENTÄ JOS MÄ EN OSAA?


silta1-2
silta1-3

Tykkään tehdä juttuja, joissa tiedän olevani hyvä. Pidän sellaisista tilanteista, joissa tunnistan omat heikkouteni ja vahvuuteni - silloin tiedän olevani tilanteen päällä ja suoriudun paremmin. Tästä johtuen oon ehkä jopa vältellyt sellaisia tilanteita, jotka ovat täysin uusia mulle. Entä jos en osaakaan? En pidä siitä ajatuksesta sitten yhtään :--D Tästä syystä saatan jopa ärsyyntyä tilanteista, joissa joudun pois mukavuusalueeltani. Kyseessä saattaa usein olla jopa joku ihan pikkujuttu, esimerkiksi jos joku lykkäisi mulle tennismailan käteen ja sanoisi että pelataan hetki, löytäisin keinon kieltäytyä, koska en osaa. Tai mistäs minä tiedän, kun en oo ikinä pelannut, mutta en halua ottaa sitä riskiä etten osaa - mitä jos mokaan?

Saatteko pointista kiinni?

Nyt oon kertaheitolla poistunut mukavuusalueeltani ihan kunnolla. Enemmän kuin koskaan ennen! Muutin kolmeksi kuukaudeksi Kaliforniaan ja perhe, ystävät, koti sekä mun oma rakas jäivät Suomeen. Sen lisäksi oon ensimmäistä kertaa töissä ravintolan keittiössä, jossa mulle kaikki on ihan uutta. Voin kertoa, että pelotti aivan saakelisti. Pelottaa välillä vieläkin. Mutta voin myös sanoa olevani ylpeä itsestäni ja siitä kuinka hyppäsin ihan eri puikkoihin kuin mihin olen tottunut. Lisäksi täytyy kyllä antaa pienet kiitokset mun kaverille Veeralle, joka on mun silmissä ihan keittiöpuolen ammattilainen! Kun mulle iskee paniikki tai pakokauhu, Veera on se tyyppi, johon luotan ja joka osaa auttaa. En ehkä olisi selvinnyt tästä yksin. 

silta1
silta1-4

Mutta täälläkin tulee päiviä, kun mikään ei suju. Tiedättehän, kun ainoa ajatus on, että tänään ei oo mun päivä. Täällä sellaiset päivät on pahimpia, sillä silloin hyvä fiilis ei oo tullakseen. Ne on niitä hetkiä, kun koti-ikävä iskee lujaa. Mun koko mennyt työviikko oli sellainen. Sunnuntaina helpotti. Sunnuntaina pystyin karistamaan ärsytyksen omaa osaamattomuutta kohtaan. On oleellista olla itselleen armollinen silloin kun mokaa tai silloin kun ei vaan osaa. Sehän tässä nimittäin on tärkeintä - oppia niistä hetkistä.

Mutta oon nyt tosissani oivaltanut, että kannattaa koittaa uusia juttuja. Vaikka ensimmäinen ajatus olisi, että hitto enhän mä osaa. On aika mageeta oppia just ne asiat, joita et uskonut osaavasi. Oli kyse vaikka siitä tenniksestä!

Koska kysymys ei todellakaan oo se, että entä jos mä en osaa, vaan entä jos opinkin? 

6 kommenttia:

  1. Mäkin lähdin aikoinani ukomaille töihin, tosin Lontooseen... Ja tänne jäin! :D Nauti ja ota kaikki irti!! Varmasti tulee olemaan yks parhaista kokemuksista. Btw ihania kuvia. *.*

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho noni sä ainakin otit kaiken ilon irti, kun sinne jäit ihan kokonaan! Lontoo on kyllä kiva paikka :-) Kiitos! <3

      Poista
  2. Mulla on ihan sama!!! Mä just noin kuukausi sitten alotin uuessa kesätyöpaikassa ja vitsit, miten menee hermoon se fiilis, että on hyödytön ja osaamaton, kun perusasiatkin pitää opetella alusta pitäen. Tuntuu, että ihmiset saa musta tyhmemmän kuvan mitä oikeesti oon. parhaimmillani. Lisäksi positiivisista onnistumisista ei juuri opi vaan pelkästään noloista mokista. Mua lohduttaa (välillä) ajatus siitä, että kaikki gurutki on aina alottanu jostain - ja yleensä aika huonona mokailijana. Tsemppiä ihan mielettömästi, oot kyllä superrohkee! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin, ihan samat fiilikset! Ehkä eniten just noi perusasioiden oppiminen rassaa eniten, koska muille työntekijöille ne tulee ihan selkärangasta ja ite on välillä ihan hoomoilasena :-D Mutta kyllä tää tästä, asenne ratkaisee! Kiitos tsempeistä ja samat sulle uuteen kesätyöhön :-)

      Poista
  3. Mä mietin just eilen, että miksi mun täytyy aina ekana uutta kohdatessa ajatella, etten osaa. Kun kuitenkin joka kerta osaan? Tai etten voisi ottaa valokuvauksessa henkilökuvia, koska se ei ole mun laji. Selkeesti voisin kuitenkin treenata sitä, koska ei se nyt mitään avaruustiedettä ole. Ärsyttävä lausahdus muutenkin koko "en osaa" :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sepä just! Pakko heti ajatella, että ei osaa. Ihan tyhmä ensimmäinen ajatus :-D Nyt vaan kamera laulamaan ja henkilökuvia kehiin ;-)

      Poista